perjantai 8. maaliskuuta 2013

Mitä miä sit haluun ison tehä?

Olen useamman kerran valitellut työllistymisongelmaani, eikä se ikävä kyllä ole parantunut vielä. Onneksi olen keksinyt paljon mukavaa puuhaa, tutustunut uusiin tyyppeihin ja onneksi minulla on kannustavia läheisiä. Olen myös onnekseni sekä tutustunut, että etsiytynyt työvälitysammattilaisten käsiin, joilta olen saanut kannustavaa palautetta.

Koska asia, ymmärrettävistä syistä, vilahtelee täällä bloginkin puolella, ajattelin lyhyen ympäripyöreästi yrittää kertoa, mitä oikeastaan haluaisin tehdä.

Asiaahan vaikeuttaa se, että minulla on kaksi tutkintoa. Se ei ole hyvä juttu, se on käynyt, ikävä kyllä, selväksi työnhaussa. Tai ehkä se olisi palkittavaa, jos olisin yli 50-vuotias mies. Tiedätte, etten sitä ole. Onneksi! ;) Toki haluaisin ja toivoisin työllistyväni siten, että molemmat tutkintoni tulisivat jotenkin hyödynnettyä, muttei maailma siihen nyt kaadu, kunhan saisin töitä.

Tutkintoni ovat taloustiede- ja media/viestintäpainotteiset. Olen todella kiinnostunut sosiaalisesta ja digitaalisesta mediasta (no wonder) sekä HR:n eri muodoista. Pilkun paikassa oli jokin aika sitten mielenkiintoinen postaus näiden kahden yhdistämisestä, jonka jälkeen tästä aiheesta postaaminen on pyörinyt mielessäni. Viestintä liittyy toki kiinteästi yritystoimintaan, tämä ei liene mikään maailmoja mullistava tieto. Sekään ei ole uutta, että sosiaalisessa mediassa viestimisestä voi olla yritykselle uskomattomia hyötyjä (tai haittoja). Olen kirjoittanut aiheesta yhden gradun ja ainakin muutamasti viitannut aiheeseen täällä blogissani, joten hyvä rouva tai herra rekrytoija, ole kiltti ja tutustu niihin ja ota mut ;P

Sosiaalista mediaa on kuitenkin jo alettu kiitettävästi valjastaa henkilöstön rekrytointiin ja henkilöstön sitouttamiseen. Se, ettei työntekijä saisi käyttää Facebookia työajalla alkaa, onneksi, olla jo historiaa ja valveutuneimmissa yrityksissä pyritään siihen, että työntekijä käytöksellään sosiaalisessa mediassa tuo työnantajaansa esiin positiivisessa valossa. Puhumattakaan siitä, kuinka tasapäistävä media esimerkiksi Twitter on. En nyt kiellä, etteikö sielläkin herrakerho loistaisi, mutta Twitter on silti niin uskomattoman hieno media, ettei se katso kuka olet. Jos osaat käyttää sitä fiksusti, olet esillä. 

Fiksut yritykset toivottavasti siirtävät omaa (sisäistä) viestintäänsä sosiaalisiin medioihin ja huomattavasti nihkeitä introjen tiedotteita helpommin lähestyttäville alustoille. Ideoimme erään HR-alalla toimivan ystäväni kanssa, kuinka hienoa olisi, jos yrityksen sisäinen viestintä hoidettaisi IRC:ssä, ja ei, nyt en todella puhu galtsusta.

En väitä, että sosiaalinen media olisi ainoa ratkaisu, ei se sitä ole. Ennen kaikkea se on turha, jos sitä ei osata hyödyntää. Sosiaalinen media tarjoaa kuitenkin paljon resursseja ja joustoa kankeisiin tiedotteisiin nähden, joita kellään ei kuitenkaan ole halua tai aikaa lukea, ja joista joutuu etsimällä etsimään sen itselle tärkeän asian.

Nyt, jos en eksyisi aivan eri aiheeseen, haluaisin kehua Arla Ingmanin ja Yleisradion uskomattomia Pinterest -rekryjä, mutta koetan nyt pitää jonkin haalean punaisen langan näpeissäni.

Lisäksi (oletan myös tämän olevan aika itsestään selvää) sosiaalisessa mediassa piilee avain uskomattoman onnistuneeseen rekrytointiin. Jos vanhoja totuttuja käytänteitä purkaa auki, huomaa helposti, ettei ole yrityksen kannalta järkevää käyttää useita henkilötyötunteja perkaamalla työhakemuksia, joiden lähettäjä ei oikeastaan edes tiedä millaiseen yritykseen on hakenut. Sosiaalinen media mahdollistaa/mahdollistaisi suorarekrytoinnit alasta ja yrityksestä oikeasti kiinnostuneiden kohdeyhmiin.

En tiedä, avautuiko tarinani kovinkaan monelle blogiani seuraavalle, mutta jotain tälläistä haluaisin siis lähitulevaisuudessa tehdä ja tiedän, että olisin siinä tosi hyvä!

Jottei mentäisi liian tylsäksi:
Ostin vihdoin Dr Denimit. Onhan niitä hehkutettu blogeissa jo iät kaiket, mutta miksei kukaan kertonut, että ne on oikeasti niiiin järkyttävän ihanat housut! Ostin mustat, pakko saada pian myös siniset!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti